Jak ograniczyć korzystanie z telefonu przez dziecko?

W obecnych czasach już coraz młodsze dzieci korzystają ze smartfonów. Wielu rodziców na konsultacjach psychologicznych zadaje nam pytanie: Jak ograniczyć korzystanie z telefonu?

Często słyszymy, że dziecko wybucha złością, kiedy rodzic mówi, że czas zakończyć grę.

Rodzice obserwują, że po odejściu od komputera/po odłożeniu telefonu dziecko jest rozdrażnione, płacze, złości się, kłóci się z rodzeństwem…

Niektóre dzieci czas wolny najchętniej spędzają korzystając z internetu – to dla nich atrakcyjniejsze niż spotkania z rówieśnikami czy czas spędzany z rodziną.

Czasami granie w gry zastępuje dziecku relacje rówieśnicze – łatwiej jest mieć kolegów w świecie wirtualnym niż w realnym.

Krótkie filmiki, jakie dzieci oglądają np. na tik-toku to niewyczerpane źródło nowych bodźców. W jednej chwili można mieć dostęp do nowych treści publikowanych przez osoby z całego świata.

Co można zrobić, żeby ograniczać korzystanie z telefonu?

Zobacz, jakie są twoje nawyki korzystania z telefonu. Być może jest tak, że używasz telefonu/elektroniki bardzo często? Jak wygląda jedzenie posiłków w waszym domu – czy skupiacie się na wzajemnych interakcjach czy sprawdzasz wtedy media społecznościowe? Czy w trakcie rozmowy z dzieckiem jednocześnie sprawdzasz swój telefon? Dzieci uczą się od dorosłych, których mogą obserwować.

Jeśli twoje dziecko ma mało relacji społecznych, być może granie w gry z kolegami poznanymi w sieci spełnia jego potrzeby społeczne. Spróbuj wesprzeć je w budowaniu relacji rówieśniczych – dobre miejsca to harcerstwo, zajęcia pozaszkolne skupione wokół jego zainteresowań, jeśli lubi sport – zajęcia sportowe. Jeśli nie potrafi nawiązywać relacji społecznych – rozważ skorzystanie z TUS (Treningu Umiejętności Społecznych).

Sprawdź czy twoje dziecko nie mierzy się z większymi trudnościami. Być może ostatnio w jego życiu nastąpiły duże zmiany? Albo trudno mu poradzić sobie w szkole z nauką lub sytuacjami rówieśniczymi? Czasami czas spędzany przed ekranem może pełnić rolę „ucieczki” od sytuacji z realnego świata, z którymi dziecko nie umie sobie poradzić

Ustalcie jaki czas będzie mogło spędzać korzystając z elektroniki. Poznaj potrzeby swojego dziecka i spróbujcie ustalić ile czasu będzie spędzało przed ekranem.

Jeśli mimo wspólnego ustalenie limitów czasu twoje dziecko nie jest w stanie go przestrzegać i twoje przypominanie mu o upłynięciu limitu czasu kończy się płaczem lub silną złością nad którą mu trudno zapanować – rozważ skorzystanie z profesjonalnej pomocy.